Saturday, January 1, 2011

Pieter Knabben: advies van de bedrijvendokter

Pieter Knabben; Zakelijkadvies van de “BEDRIJVENDOKTER”

Nu de economie zich wereldwijd in zwaar weer bevindt, zal het aantal bedrijven dat in moeilijkheden komt de komende maanden snel toenemen. Hoe eerder u ingrijpt, hoe groter de kans op succes. Pieter Knabben bekent als ‘bedrijvendokter’ geeft advies voor een succesvolle snelle reorganisatie.

Pieter Knabben is een van de bekendste crisismanagers en insolventieadviseurs van Nederland. “Zijn werkzaamheden bestaan voor driekwart uit advisering aan middelgrote bedrijven op het gebied van corporate restructuring en recovery.
Pieter Knabben is ruim dertig jaar internationaal actief op dit gebied en heeft een de sector een goede naam opgebouwd en beschikt over uitstekend netwerk. Dat is wel belangrijk want er zijn te veel partijen waar de integriteit en kwaliteit te wensen overlaten.

“De meeste bedrijven die bij “Pieter Knabben” aankloppen zitten in zwaar weer, met mogelijk een faillissement in het vooruitzicht als er niet direct wordt ingegrepen. Het gros van de bestuurders en commissarissen grijpt pas in als de klok al op vijf voor twaalf staat. Dat is te laat. Hoe eerder men ingrijpt, hoe groter de slagingskans. Je hebt doorlooptijd nodig om acties te kunnen ondernemen. Bovendien heb je geld nodig om zaken te kunnen realiseren. In een vroegtijdig stadium zit er meestal nog wel een noodzakelijke geldstroom in het bedrijf. Hoe langer men wacht, hoe minder tijd en geld er is om de plannen door te voeren.”

Het lange wachten is volgens Pieter Knabben inherent aan het ondernemerschap. “Ondernemers hebben een aantal karaktereigenschappen optimistisch, eigenwijs, eigenzinnig en opportunistisch  die nodig zijn om te kunnen ondernemen, maar ze tegelijkertijd ook in de problemen kunnen brengen. Zijn ervaring is dat een ondernemer altijd blijft zoeken naar oplossingen, ook als het bedrijf al bijna op omvallen staat:’

Het belangrijkste voor het slagen van een reorganisatie is dan ook volgens Pieter Knabben dat er actie wordt ondernomen. “Neem onmiddellijk actie als het nodig is. Het is veel beter om zelf het initiatief te houden, dan te wachten tot anderen, bijvoorbeeld schuldeisers, het van u overnemen. Maak eerst, samen met Pieter Knabben, een plan van aanpak, met daarin concrete acties en een tijdsplan. Kijk waar de kostenbesparingen liggen, en waar u extra inkomsten kunt genereren. Personeelskosten zijn bijvoorbeeld één van de grootste kostenposten. Daar moet vrijwel altijd in gesaneerd en gereorganiseerd worden. Het ontslaan van personeel kan echter in Nederland, ook wanneer de grootst mogelijke spoed vereist is, een langdurig en duur project zijn.

Belangrijk ook is te weten of er geen ‘gekke’ kosten bijvoorbeeld (onverantwoorde) sponsoring of reclame-uitgaven in het bedrijf aanwezig zijn. Een andere kosten-besparing kan liggen in het afstoten van verliesgevende activiteiten:’Nee zeggen is soms nodig om uit de problemen te komen.

Crisismanagement
Het plan van aanpak moet een ieder ervan overtuigen dat de reorganisatie succesvol zal uitpakken. Niet alleen intern, maar ook extern, zoals bij banken en leveranciers, moet er vertrouwen gekweeekt worden. Pieter Knabben: “Vaak is het bij een reorganisatie noodzakelijk dat de onderneming uitstel van betaling krijgt van de grootste schuldeisers. Ben altijd duidelijk en open naar de schuldeisers toe. Schets niet alleen het probleem, maar presenteer ook direct het plan van aanpak. Anders haken ze af:’

De voorbereiding van de doorstart
Men kan nooit vroeg genoeg beginnen aan de voorbereiding van een doorstart “De kans op een geslaagde reorganisatie en doorstart is het grootst als er “voldoende cash in het bedrijf aanwezig is”, aldus Pieter Knabben. “Een bank zal in veel gevallen geen geld verstrekken, zeker niet onder de huidige economische omstandigheden, dus moet men zelf voldoende cash genereren. Dit betekent dat men uw werkkapitaal moet sturen. Dit kan onder meer door:

  1. Te zorgen dat uw debiteuren eerder betalen;
  2. De leveranciers later te betalen;
  3. Zo min mogelijk voorraden aan te houden;
  4. Verkoop een deel van uw voorraden, desnoods tegen kostprijs;
  5. Houd de post ‘onderhanden werk’ (alleen bij een productiebedrijf) zo klein mogelijk; vraag, indien mogelijk in uw sector, vooruitbetalingen van klanten.

Mocht dit niet lukken, of onvoldoende blijken te zijn, ga dan op zoek naar een derde partij, een Informal Investor of een investeringsmaatschappij, die in uw bedrijfwil investeren:’

Niet alleen komt er dan cash binnen door een efficiënter werkkapitaalbeleid, ook moeten de zaken aan de omzetkant gewoon doorgaan tijdens een reorganisatie.

Pieter Knabben “Dat is een valkuil waar veel bedrijven intuinen”. Ze zijn zo druk bezig intern alles op orde te brengen dat dit ten koste gaat van de inkomsten aan de omzetkant. Terwijl dit wel belangrijke inkomsten zijn omdat er liquide middelen in het bedrijf moeten blijven stromen. Zorg dus dat deze inkomsten niet opdrogen’

Tenslotte geeft Pieter Knabben nog het advies om tijdig met de voorbereidingen van een doorstart. “Mijn ervaring is dat de kans op het slagen van een doorstart vier keer zo groot is als u vóór het faillissement al plannen maakt wat u ná het faillissement gaat doen.

Belangrijkste advies aan Bestuurders en Commissarissen; zij moeten rekening houden met de curator en de mogelijk van bestuurdersaansprakelijkheid. Laat Pieter Knabben het faillissement en de doorstart regelen, ga zelf aan de zijlijn staan en kijk van een afstand toe.

1 comments:

Rudy said...

https://pieter-knabben-oplichter-charlatan.info/

Post a Comment